?
Mehmet Ali Birand
?
Siyaset yapmanın ko?Ÿulları...
?
?

11 Eylül sonrasındaki Uluslararası geli?Ÿmeler, Türkiye'nin ko?Ÿulları ile bir araya gelince, ülkemizde bundan böyle nasıl siyaset yapılaca?Ÿı, TSK'nın rolünün ne olaca?Ÿı giderek ?Ÿekilleniyor. Kurallar kesinle?Ÿiyor. Uyum sa?Ÿlayan kalacak, sa?Ÿlayamayan gidecek.

Yanlı?Ÿ anlamalara yol açmamak için, hemen ba?Ÿından dikkatinizi çekmek isterim. Bu yazıda bir saptama yapmaya çalı?Ÿaca?Ÿım. Geli?Ÿmelerin bir analizini, Türkiye'de siyaset yapma kural ve ko?Ÿullarını ele alaca?Ÿım. Saptamalarımda hata ve eksiklik bulursanız lütfen bana yazın. ?œlke'nin nereye gitti?Ÿini birlikte payla?Ÿarak inceleyelim.

Sizin de mutlaka dikkatinizi çekmi?Ÿtir.

11 Eylül'den sonra, uluslararası de?Ÿerlerde önemli bir farklıla?Ÿma ya?Ÿanıyor. Birkaç yıl öncesine kadar üstüne toz kondurulamayan ve en geni?Ÿ ?Ÿekilde uygulanan özgürlüklerin sınırları daralmaya, radikal görü?Ÿler ve eylemlere kar?Ÿı tepkiler artmaya ba?Ÿladı. Eskiden özgürlük için mücadele edenlere veya haklarını arayanlara anlayı?Ÿ ile bakılırdı. Bu mücadele u?Ÿruna etrafı da?Ÿıtan, kırıp döken veya daha da ileri gidip silaha sarılanlara ho?Ÿgörü gösterilirdi.

Bu yakla?Ÿım artık bitiyor.

Daha da ötesine gidiliyor ve sadece fikir veya söylem düzeyinde kalsa bile, sınırlar daraltılıyor.

?–zgürlüklerin anavatanı sayılan Avrupa'daki geli?Ÿmeler (Solun gerilemesi, muhafazakar partilerin ilerlemesi) dahi, bu e?Ÿilimin geni?Ÿledi?Ÿini gösteriyor.

T?œRKİYE'DEKİ DURUM?…

Uluslararası e?Ÿilimler, Türkiye'yi de etkiliyor.

?œlkemizde iki konu var ki, duyarlıklar en üst düzeyde yaygınla?Ÿıyor. Bunlardan biri, din'in politika malzemesi olarak kullanılması, di?Ÿeri de Kürt Milliyetçili?Ÿi.

Türkiye'de din unsururun oy toplama amaçlı bir yöntem olarak görülmesi yeni de?Ÿil. Ancak, 1994'ten bu yana bu yönteme kar?Ÿı tutumlar sertle?Ÿmeye ba?Ÿladı. Geçici bir tepki de?Ÿil, kalıcı bir mücadeleye dönü?Ÿtü. 28 ?žubat 97'de Refahyol'un dü?Ÿürülmesiyle de kurala dönü?Ÿtürüldü.

Bu yakla?Ÿımın bir süre sonra unutulup tekrar eskiye dönece?Ÿi sanıldı. Oysa tam tersi bir durumla kar?Ÿı kar?Ÿıyayız. Radikal İslam veya İslamcılık bayra?Ÿı sallanarak politika yapılmasına hiçbir ?Ÿekilde izin verilmeyece?Ÿi ve bunun kalıcı bir politika oldu?Ÿu anla?Ÿılıyor.

Kim dindar kitlelerin liderli?Ÿine aday olursa olsun, politikalarını ve söylemlerini din unsuruna dayandıramayacak.

2000'li yılların Türkiye'sinde din ile oynanamayacak. Gizli veya açık ?Ÿekilde İslamcılık yapılamayacak. Din, vatanda?Ÿ ile Allah arasındaki özel bir ba?Ÿın ötesine ta?Ÿınamayacak.

Bu yakla?Ÿımın, fikir özgürlü?Ÿü, innaç özgürlü?Ÿü veya demokrasiye ters dü?Ÿmesi de söz konusu de?Ÿil.

Bu topraklar üzerinde politika yapmak isteyen herkesin uyması gereken en temel kural bu?…

Gelelim Kürt Milliyetçili?Ÿine?…

Aynı kurallar bu konuda da geçerli.

Kürt kökenli vatanda?Ÿlarımızın bir çok haklı ?Ÿikayetleri var. Haklarını elde etmek için seslerini duyurmak istemeleri de do?Ÿaldır. Ancak bu konuda da, belirli kurallara hep birlikte uymak zorundayız. İnsan Hakları, söz ve fikir özgürlü?Ÿü adına Kürt Milliyetçili?Ÿi yapmak, bunu politikaya ta?Ÿımakta imkansızla?Ÿmı?Ÿtır.

Hata etmemekte yarar var. Türkiye AB'ye tam üye olsa da, Kopenhag kriterlerine tam uyum sa?Ÿlasa da bu sınırlar hiçbir zaman a?Ÿılamayacaktır.

Bu ko?Ÿullara uymak politikacıların göreviyse, Devlet de sorumludur. ?œlkeyi Radikal İslam'a teslim etmemek veya Kürt Milliyetçili?Ÿinin bölücülü?Ÿe dönü?Ÿmesini engellemek için etrafı yakıp yıkmak, a?Ÿırı bir kısıtlamacılı?Ÿa gitmek, do?Ÿal bazı özgürlükleri temelinden kazımak sadece zarar verir. Hatta aksine, tepki olu?Ÿturur ve aksi sonuç yaratır.

TSK'NIN ROL?œ?…

?‡a?Ÿda?Ÿ ülkelerde bu kuralları daima sivil kadrolar koyar. Yargı denetler, politikacılar uygular, Sivil Toplum örgütleri ve medya da gözetir.

Ancak bizde ?–ne yazıktır ki- henüz bu mekanizma tam anlamıyla olu?Ÿmadı. Sivil kadrolar darmada?Ÿın, politikacılar i?Ÿlerine geldi?Ÿi ölçüde uyum gösteriyor, yargıda her kafadan bir ses çıkıyor, Sivil Toplum ?–rgütleri de cılız kalıyor. Toplumun refleksleri çok zayıf.

Böylesine bir bo?Ÿluk do?Ÿunca da, Türk Silahlı Kuvvetleri hem kural koyucu hem de denetimci bir role itiliyor.

Durum böyle olunca, Siyaset yapmanın di?Ÿer bir kuralı kendi kendine ortaya çıkıyor. Bu da, TSK'nın ?“hakem?” veya sistemi ?“gözetip kollama?” görevini kabullenmek oluyor.

Toplum genelinde TSK'ya böyle bir rol vermekten memnun ve siyaset yapanlarında bu ko?Ÿula uymasını istiyor.

Yerim doldu, arzularsanız, yarın yine bu kö?Ÿe'de bulu?Ÿalım ve askerin rolünü konu?Ÿalım?…


Bu yazılara cnnturk.com'dan da eri?Ÿebilirsiniz.
?
?
BU KATEGORİDEKİ EN ?‡OK OKUNAN 25 YAZI
- CEMAAT, AK PARTİ'DEN DESTE?žİNİ ?‡EKEMEZ...
- Alper Görmü?Ÿ koskoca iki cilt kitap yazmı?Ÿ. Okudukça yüzüm kızardı...
- PKK İLE SERT BİR SAVA?ž D?–NEMİNE GİRİLİYOR...
- CUMHURBA?žKANI İLE BA?žBAKAN ARASINDA NE FARK VAR?
- ?–calan...
- ?–CALAN SIRADAN BİR MAHKUM DE?žİL Kİ...
- Rüya görmeyelim. PKK böyle tasfiye edilmez
- Davuto?Ÿlu efsanesi gerçek mi, yoksa balon mu?
- PKK İKİYE B?–L?œN?œYOR
- RUSYA G?œNDEMİNDE, PKK-?‡E?‡EN VE GAZ VAR
- Türkiye artık kararını vermeli?…
- T?œRKİYE?’DEKİ, 70 BİN ERMENİYİ VATANDA?ž YAPIN...
- Referandumda neden ?“Evet?” oyu kullanaca?Ÿım?
- MEDYA TER?–RE HİZMET Mİ EDİYOR?
- Kürt kökenli olsanız, ne dersiniz?
- Hadi bir defa ba?Ÿladık...
- BA?žBAKAN BM'DE "DİZEL MOTORU" GİBİYDİ...
- PKK VURUYOR, ANCAK KI?žKIRTAMIYOR...
- Siyaset kar?Ÿı saldırıya geçti
- BİZE BAKI?žLAR DE?žİ?žİYOR...
- ?–nceki günkü ?“darbecilik genlerimizde vardı?” ba?Ÿlıklı yazım çok yankı yaptı. Aslında...
- Ba?Ÿbu?Ÿ, Kozmik odayı açarak do?Ÿrusunu yaptı?
- Ba?Ÿbakan için hepimizin farklı görü?Ÿü var. Kimimiz için bir devrimci...
- İRAN REJİMİ, KENDİNİ KURTARACAK MI?
- ?–CALAN DAVASINDA, DİKKAT ETMEMİZ GEREKENLER?
?
?