?
Mehmet Ali Birand
?
ANKARA? DA HER KAFADAN FARKLI SES ?‡IKIYOR
?
?

ANKARA? DA HER KAFADAN

FARKLI? SES ?‡IKIYOR

?

Radikal yazarı Murat Yetkin?in, 4 ocak tarihli kö?Ÿesinde ilginç bir haber vardı. Milli Güvenlik Kurulu? nun 29 Aralık 2005 toplantısında, Do?Ÿu ve Güneydo?Ÿu Eylem Planı?nın etkili ?Ÿekilde uygulanabilmesi için, Terörle Mücadele Yüksek Kurulunda (TMYK) bir sekreterya olu?Ÿturulması ve Devlet Kurumları arasında koordinasyonun sa?Ÿlanması hedefleniyor. TMYK? nın Ba?Ÿkanlı?Ÿını Dı?Ÿi?Ÿleri Bakanı Gül yapıyor. Ancak bugüne kadar do?Ÿru dürüst i?Ÿletilemedi.Ancak bugün Kürt sorununun boyutları giderek geni?Ÿliyor. Olay artık, sadece PKK ile mücadele çerçevesinde ele alınamayacak kadar karma?Ÿık bir a?Ÿamaya girmi?Ÿ durumda.

???????????

Yeni gelinilen bu a?Ÿama, yeni önlemler ve daha da önemlisi Devlet Kurumları arasında gerçek bir koordinasyon gerektiriyor. Türkiye bugün, Kürt sorunuyla ilgili olarak etkin bir adım atamıyor ve yerinde sayıyorsa, bunun tek nedeni , Ankara? da her kafadan farklı ses çıkması ve ortak bir politika saptanamamasıdır.

???????????

Abdullah Gül?ün ba?Ÿkanlı?Ÿındaki TMYK, ?acaba bizleri bu çıkmazdan kurtarabilir mi ?

???????????

Neden olmasın ?

???????????

Kurulu?Ÿ amacı ve i?Ÿlevi belki farklı , ancak TMYK özellikle de Gül?ün Ba?Ÿkanlı?Ÿında koordinasyonu sa?Ÿlayabilir. Ba?Ÿaramadı?Ÿımız sürece, ne yazık ki oldu?Ÿumuz yerde sayaca?Ÿız ve sonunda da kaybeden yine bizler olaca?Ÿız.

???????????

Bakın Ankara?da, Kürt sorunu konusunda kaç farklı kutup var...


TSK VE JANDARMA

??????????????????????????????????????????????????????? A?žIRLIKLI KONUMDA

???????????

Kürt sorunu konusunda politika üreten ve bu politikaları pratikte uygulayan kurum, Türk Silahlı Kuvvetleridir.Yeni de?Ÿil, özellikle 1980?lerden itibaren, bir bölümü politikacılarımızın Kürt Sorunu ihalesini Askere vermeleri, di?Ÿer bir bölümü de Askerin kendili?Ÿinden i?Ÿe el koyması sonucunda, TSK a?Ÿırlıklı söz sahibi olmu?Ÿtur.

Askerin a?Ÿırlıklı konumu, politikaların olu?Ÿturulmasında da sözünün dinlenmesine yol açmaktadır.

???????????

Askerin üretti?Ÿi bu Kürt politikasının bir bölümü Jandarma, di?Ÿer bölümü bölgedeki komutanlar ve TSK?ya ba?Ÿlı istihbarat örgütleri tarafından geli?Ÿtirilir.Genelkurmay Ba?Ÿkanlı?Ÿında da, bütün bu noktalardan gelen bilgiler bir araya getirilir ve politikaya dönü?Ÿtürülür.

???????????

Her?Ÿeye ra?Ÿmen, Ankara?daki komutanların bakı?Ÿlarıyla, bölgedeki komutanların olaya yakla?Ÿımları ve uygulamaları da farklılıklar gösterir.

???????????

Asker, Kürt sorununa do?Ÿal olarak güvenlik açısından bakar.?œlkenin toprak bütünlü?Ÿünü korumak için alınması gereken önlemleri de, yine do?Ÿal olarak genelde cezalandırıcı açıdan ele alır. Yasaklama, cezalandırma ve önlemlerin sertli?Ÿi ön planda tutulur. Olayın sosyolojik, psikolojik, kültürel ve ekonomik yanı askerin i?Ÿi de?Ÿildir.

???????????

Askerin di?Ÿer bir özelli?Ÿi, hangi ideolojiye sahip olurlarsa olsunlar, sivil hükümetlere güven duymamasıdır. Politikacıların yakla?Ÿımlarını hiçbir zaman benimsemez..Hükümetlerin farklı politikalar üretmesinden rahatsız olur. Bunun nedeni de, politikacının oy u?Ÿruna her?Ÿeyi satabilece?Ÿine inanmasıdır.

???????????

Böyle bir yakla?Ÿım içindeki TSK için, önemli olan kendi politikalarının ve yakla?Ÿımının kabul edilmesidir.

???????????

Ancak gelin görün ki, hükümetler de giderek (özellikle 1998?den itibaren) Kürt sorununa farklı bakmak, yeni politikalar üretmek ve uygulanmasını sa?Ÿlamak istemektedirler


H?œK?œMET İSE, A?žIRLI?žINI

BİR T?œRL?œ KOYAMIYOR

?


Dı?Ÿardan bakıldı?Ÿında, Kürt sorunuyla ilgili katkı yapması gereken kurumların büyük bölümünün siyasi iktidarın elinde toplandı?Ÿı görülür.

?

İçi?Ÿleri, Adalet ve Dı?Ÿi?Ÿleri Bakanlıkları Ba?Ÿbakan?a ba?Ÿlı ?Ÿekilde çalı?Ÿırlar. Bu bakanlıklar, sorunu çok yakından izlerler ve yetkileri dahilindeki önlemlerin alınmasına fiilen katkıda bulunurlar. Ancak nedense, politika olu?Ÿturulmasında gerekti?Ÿi kadar etkili ?Ÿekilde öne çıkmazlar. Ba?Ÿbakan?a rapor ve görü?Ÿ vermenin ötesine gitmezler. Bakanlar, Ba?Ÿbakanı gölgelememeye, bu kurumların bürokrasileri de Askere ters dü?Ÿmemeye dikkat ederler.

?

Sivil bürokrasi, Kürt konusunda beklenenin ötesinde tutucudur. Yeni açılımlara, farklı yakla?Ÿımlara sürekli direnir. Ba?Ÿbakan?ın önüne, yenilikçi politikalar getirmek yerine, Ba?Ÿbakan?ın direktiflerini dinleyip, ?kendine göre uygulamayı? tercih eder.

?

Ba?Ÿbakanlar ya ki?Ÿisel birikimleri veya etraflarındaki danı?Ÿmanlarının itmeleriyle, zaman zaman, açılımlar yapmı?Ÿlardır. Demirel?den Mesut Yılmaz?a, ?‡iller?den Ecevit?e kadar, akıllarda kalan, insanları heyecanlandıran parlak cümleler sarfetmi?Ÿler, ?galiba bu defa bir?Ÿeyler de?Ÿi?Ÿecek?? dedirten konu?Ÿmalar yapmı?Ÿlardır.

?

Ancak bunların hemen tamamı, sözde kalmı?Ÿ ve gerisi getirilememi?Ÿtir. Sivil-Asker bürokrasisi, Ba?Ÿbakanların bu çıkı?Ÿlarını kısa sürede etkisizle?Ÿtirmeyi ba?Ÿarmı?Ÿtır. Heyecanla kollarını sıvayan politikacılar, bir süre sonra sistemin parçası durumuna girdiklerini görmü?Ÿlerdir.



Dİ?žER İKİ KUTUP:

MİT VE ?‡ANKAYA

?

Kürt politikalarını etkileyen ve sözünü en çok dinleten kurumların ba?Ÿında MİT gelir. Te?Ÿkilat, özellikle son 10 yıldır, Bakanlık bürokrasisinin aksine, soruna çok daha gerçekçi ve yenilikçi yakla?Ÿımıyla dikkatleri çekmeye ba?Ÿladı.

?

Di?Ÿer odak noktası da ?‡ankaya?dır.

?

Cumhurba?Ÿkanları, özellikle Milli Güvenlik Kurulu (MGK) toplantılarına ba?Ÿkanlık yaptıklarından dolayı, politika olu?Ÿturulmasına fiilen katılırlar.

?

Bütün bu kurumların (Hükümet, Asker,MİT) bir araya gelip konu?Ÿtukları ve politika olu?Ÿturulmasında forum olarak kullandıkları yer MGK?dır.

?

MGK?da herkes kendi görü?Ÿünü açıklar.

?

Asker, MİT ve hükümet, ya son derece soyut saptama veya çözüm önerilerinde bulunurlar, Cumhurba?Ÿkanları da genel tanımlamalar yapıp (ülke?nin toprak bütünlü?Ÿüne dikkat, e?Ÿitim, sosyal önlemler vs...) toplantıyı kapatırlar.

?

Ardından, herkes kendi kö?Ÿesine çekilip, kendi anlayı?Ÿın göre bir polikita uygular.

?

T.C. Devleti, i?Ÿte bu nedenlerden dolayı, bir türlü ortak ve etkin bir Kürt politikası ola?Ÿturamamaktadır.

?

Bu gidi?Ÿ de?Ÿi?Ÿtirilmedi?Ÿi sürece de, Kürt sorunu Ankara?dan de?Ÿil, Türkiye?nin dı?Ÿından gelen etkenlerle ?Ÿekillenecektir.

?

?

?




Bu yazılara cnnturk.com'dan da eri?Ÿebilirsiniz.
?
?
BU KATEGORİDEKİ EN ?‡OK OKUNAN 25 YAZI
- CEMAAT, AK PARTİ'DEN DESTE?žİNİ ?‡EKEMEZ...
- Alper Görmü?Ÿ koskoca iki cilt kitap yazmı?Ÿ. Okudukça yüzüm kızardı...
- PKK İLE SERT BİR SAVA?ž D?–NEMİNE GİRİLİYOR...
- CUMHURBA?žKANI İLE BA?žBAKAN ARASINDA NE FARK VAR?
- ?–calan...
- ?–CALAN SIRADAN BİR MAHKUM DE?žİL Kİ...
- Rüya görmeyelim. PKK böyle tasfiye edilmez
- Davuto?Ÿlu efsanesi gerçek mi, yoksa balon mu?
- PKK İKİYE B?–L?œN?œYOR
- RUSYA G?œNDEMİNDE, PKK-?‡E?‡EN VE GAZ VAR
- Türkiye artık kararını vermeli?…
- T?œRKİYE?’DEKİ, 70 BİN ERMENİYİ VATANDA?ž YAPIN...
- Referandumda neden ?“Evet?” oyu kullanaca?Ÿım?
- MEDYA TER?–RE HİZMET Mİ EDİYOR?
- Hadi bir defa ba?Ÿladık...
- Kürt kökenli olsanız, ne dersiniz?
- BA?žBAKAN BM'DE "DİZEL MOTORU" GİBİYDİ...
- PKK VURUYOR, ANCAK KI?žKIRTAMIYOR...
- Siyaset kar?Ÿı saldırıya geçti
- BİZE BAKI?žLAR DE?žİ?žİYOR...
- ?–nceki günkü ?“darbecilik genlerimizde vardı?” ba?Ÿlıklı yazım çok yankı yaptı. Aslında...
- Ba?Ÿbu?Ÿ, Kozmik odayı açarak do?Ÿrusunu yaptı?
- Ba?Ÿbakan için hepimizin farklı görü?Ÿü var. Kimimiz için bir devrimci...
- İRAN REJİMİ, KENDİNİ KURTARACAK MI?
- ?–CALAN DAVASINDA, DİKKAT ETMEMİZ GEREKENLER?
?
?