T?RKİYE İ?İN, SADECE
TARİH ALMAK ?NEMLİDİR
?
Ne demek istedi?imi bir örnekle anlatmak istiyorum.
?????
Farzedelim, gözünüze çok be?endi?iniz bir arsa kestirdiniz. Bu arsa sizin ve ailenizin gelece?i açısından son derece önemli. Bu bölgede hem büyük bir in?aat yapıp i?inizi geni?letebilirsiniz, hem de ailenize ev yapabilirsiniz. Yani, bu arsayı satın aldı?ınız taktirde zenginle?ece?inize, ailenizi mutlu edece?inize inanmı?sınız. Ancak arsa sahibi size satabilmek için bir çok ko?ullar öne sürüyor. Pe?inat istiyor, ödemelerin vadelerini kısıyor, teminat olarak hem banka mektubu, hem de ipotek talebinde bulunuyor. Bu da yetmiyor, yapaca?ınız in?aatın planlarını, hangi bölümün ne zaman bitirilece?ini, ba?lamadan ve bitmeden önce arsa sahipleri tarafından kontrol edilip onaylarının alınması ko?ulunu getiriyor.
?????
Ba?kalarına getirilmemi? olan bu ko?ullar sizi sinirlendiriyor. Ancak bir taraftan da arsa o kadar de?erli ki, kaçırmak istemiyorsunuz.?stelik, bakıyorsunuz ki, bu ko?ullar altından kalkılamayacak cinsten de?il.
?????
Ne yaparsınız ?
?????
Arsayı kaçırma pahasına bu ayrıntılar için kavga mı edersiniz, yoksa arsa?yı alıp ayrıntıların üstesinden gelmeyi sonraya mı bırakırsınız ?
?????
Avrupa Birli?i konusunda kar?ı kar?ıya bulundu?umuz durum aynıdır.
?????
E?er AB, Türkiye ile Tam ?yelik Müzakerelerinin ba?layaca?ı kesin bir tarih verir ve bunu da ba?ka bir ko?ula ba?lamazsa, arsayı aldık demektir.
?
Bizim için tek ve hayati önemi olan ?Türkiye ile katılma müzakereleri (örne?in) 5 Temmuz 2005?te ba?lar? cümlesidir.
?
Bunun dı?ındaki kalan, yani müzakereler ba?ladıktan sonrası için konulan ko?ullar, müzakerelerin ba?lama tarihi kadar önemli de?ildir. Zaman içinde bazıları kendili?inden de?erini kaybedecek, bazıları 10 yıl sürecek görü?meler sırasında ve günün gerçekleri kar?ısında yok olabilecektir.
?nemli olan arsayı almak, yani tarihi alıp AB ile masaya oturmaktır.
?
?STELİK, GELECEK
KO?ULLARDA BİLİNİYOR
?
17 Aralık doru?unda Türkiye?nin önünü kapatabilecek tek unsur, açılacak müzakerelerin tam üyeli?i de?il, birçok ülkenin istedi?i gibi ?imtiyazlı üyeli?i? amaçladı?ının açıklanmasıdır. Zaten böyle bir olasılık, Türkiye?yi reddetmek anlamına gelir ki, hiçbir AB ülkesi böyle bir yakla?ımda de?ildir.
?
?imdi bir de, önümüze konacak, müzakere sonrası ko?ullarına bakalım:
?
- 3 üncü YOL:
?
Ba?ta Avusturya olmak üzere, bazı ülkeler ?u öneriyi yapmaktadırlar:
?
?Türkiye ile müzakerelerin sonu 3 seçenekli olmalı. İlki, anla?mayla sonuçlanıp tam üyeli?in ba?laması. İkincisi, müzakerelerin anla?mazlıkla sonuçlanması ve Türkiye?nin dı?arda kalması. ?çüncü yol ise, anla?mazlıkla sonuçlanması halinde dahi, Türkiye?yi tümüyle dı?arda bırakmamak için, imtiyazlı üyelik statüsü verilmesi.?
?
Bunda siz herhangi bir sakınca görüyor musunuz ?
?
Bence yok. Hatta aksine, anla?mazlık durumunda Türkiye dı?lanmıyor ve yine de özek bir statü veriliyor.
?
-KIBRIS:
?
Türkiye?den müzakerelere ba?lamak için Kıbrıs?ı tanıması istenmiyor. Konu?ulan, müzakereler ba?ladıktan sonra -?imdilik belirsiz bir a?amada- Kıbrıs?ın tanınması gerekti?i belirtiliyor. Bu gerçe?i ba?ından beri bizlerde biliyoruz. Bunda yeni hiçbir ?ey yok. ?stelik, Türkiye?nin tutumu da çok açık: ?özüm bulundu?u anda Kıbrıs?ı tanıyaca?ını belirtiyor. Yani, müzakere süreciyle birlikte, Annan planı yeniden masaya konacak ve bir çözüm aranacak. Bu konu sadece Türk tarafının de?il, Rumların da özveride bulunmasını gerektiriyor. Zor, ancak içinden çıkılmayacak bir sorun de?il. Yaratıcı bir diplomasiyle çözümlenebilinecek bir konu. Nitekim Rumların taslak halindeki metni protesto etmeleri, Türkiye açısından kaygılanacak bir durumun bulunmadı?ını açıkça gösteriyor. 17 Aralık?ta metin de?i?irse, bizde ona göre hareket ederiz.
?
-SERBEST DOLA?IM:
?
Türk i?çilerinin serbest dola?ımının sürekli askıya alınması da, ortaya atılan konulardan biri. Türkiye bu alanda çok rahat olmalı. Zira AB anayasası ?sürekli yasaklamaları? kabul etmiyor. Bu ko?ul tamamen iç politikaya yöneliktir ve AB yetkilileri de açıkça yürümeyece?ini söylemektedirler. ?stünde dahi durmaya gerek yoktur.
?
- M?ZAKERELERİ ASKIYA ALMA:
Di?er bir ko?ul olarak, Türkiye?de askeri bir darbe veya reformların askıya alınması gibi ola?anüstü durumlarda müzakerelerin Komisyon veya 8 üye ülkenin önerisiyle, AB Devlet ve Hükümet Ba?kanları doru?u tarafından askıya alınması konuluyor.
?
Bu ko?ulun da hiçbir sakıncası yok. Böyle bir ko?ul konmasa dahi, ola?anüstü durumda müzakereler daima askıya alınabilir. ?stelik reformları askıya almak veya darbe gibi geli?melerle kar?ıla?ıp kar?ıla?mamak tamamen bizim elimizde olan bir durum de?il mi ?
???????
-YENİ M?ZAKERE Y?NTEMİ:
?
17 Aralık?ta, sadece Türkiye de?il, geri kalan tüm adaylar (Romanya, Bulgaristan ve Hırvatistan) için müzakerelerin nasıl gerçekle?ece?i de ayrıntılı olarak belirlenecek. Artık eski uygulamalar kalmayacak ve daha sıkı kurallar getirilecek, ancak bu konuda kimsenin yapabilece?i bir ?ey yok.
?
????????????????????? ???????????????????????????????????????SONU??
İ?te durum bu kadar açık ve net.
?
Bundan sonra yine felaket tellallı?ı yapmak, hala 10-15 yıl sonra ba?ımıza gelebilecek olasılıklardan dolayı korkmak istiyorsak, bizim bilece?imiz i?tir.
?
Bence gereksiz bir tela?ımız var. Bırakalım 17 Aralı?a kadar AB içindeki çalkantıları izliyelim ve 18 Aralık günü yeniden bir de?erlendirme yapalım.
Bu yazılara cnnturk.com'dan da eri?ebilirsiniz.
|