BU E?İTİMLE AB?DE
REKABET YAPAMAYIZ
?
Salı günkü MAN?ET (CNN T?RK?te hergün 17:00?de) programında konu?um Milli E?itim Bakanı Hüseyin ?elik?ti.
?
?elik bilinmeyenleri açıklamadı. Sansasyon yaratacak konu?malar da yapmadı. Ancak Türkiye?nin gelece?ine ı?ık tutan, bence son derece önemli bir hazırlı?ın ayrıntılarını anlattı.
?
?öyle anlatayım;
?
Türkiye her yıl yakla?ık 537 bin lise, 250 bin ?niversite mezunu veriyor. Bu gençler ilerde ülkeyi yönetmek için yeti?tiriliyorlar. Kimi gazeteci, kimi bürokrat, kimi siyasetçi veya i? adamı oluyor. Hayatımızı etkileyen kararlar alıyorlar.
?
Ancak gelin görün ki, biz bu gençlerimizi yeti?tiremiyoruz.
?
Zira e?itim sistemimiz artık ça?dı?ı kalmı? durumda.
?
Gençlere en gereksiz bilgileri yüklüyoruz. Zorla ezberlettiriyoruz. Dü?üncelerini istemiyoruz. Bütün bunlar yetmiyormu? gibi verdi?imiz bilgiler de, en son 1967?de elden geçirilmi?. So?uk sava? kavramlarını, so?uk sava? de?erlerini ö?retiyoruz. Tarihimiz dahi 2 inci dünya sava?ında duruyor. Yakın tarih ö?retilmiyor.
?
Durum böyle olunca da, hem ö?retmen, hem de ö?rencinin önemli bölümü, bugünün dünyasını yakalayamıyor. İçine kapanık, sürekli ku?kucu, yabancıdan korkan, kendine güvenemeyen, Ulusalcı nesiller üretiyoruz..
?
Daha da kötüsü, bu gençleri okul süresince yönlendiremiyoruz. Hepsi üniversite mezunu olmak istiyor. O zaman? genel bilgisi olan bir i?siz ordusuyla kar?ı kar?ıya kalıyoruz. Genç adam yeteneklerini dahi bilmeden bir yarı?tan öbürüne ko?uyor ve üniversiteden çıktı?ında da ?a?ırıyor.
?
Bugün ülkemizin hangi alanına el atsanız kar?ımıza çıkan sorunların? temelinde, i?te e?itim sistemimizin bu çarpıklı?ı yatıyor.
?
BU SİSTEMLE NE K?Y
OLURUZ, NE KASABA
?
Bu sistemle yeti?tirdi?imiz insanlar, Türkiye?yi 21 inci yüzyılda ayakta tutamazlar. Hele Avrupa Birli?inin gerektirece?i kaliteye? ula?mamız söz konusu olamaz. Kavruk, içine kapalı bu toplumla, bilgi ça?ına geçmi? bir dünya?da ancak sömürge kalırız. İ?te? asıl o zaman egemenli?imiz kaybolur.
?
Allah a?kınıza TV?lerdeki açık oturumlara, konferanslardaki konu?malara, radyo ve basındaki tartı?malara bakın. Ne kadar ça?dı?ı kaldı?ımızı görmemeniz imkansızdır.
?
Milli E?itim Bakanınına i?te bunu sordum: Ne olacak bizim bu halimiz?
?
Millyi E?itim Bakanlı?ı ?özellikle de Talim Terbiye Ba?kanlı?ı-? durumun farkında. Kedi pisli?ini örter gibi davranmıyorlar. Direni?le kar?ıla?ıyorlar, baskı altına giriyorlar, ancak son derece önemli de adımlar atıyorlar.
?
Yeterli mi?
?
Hayır.
?
Yine de harekete geçilmi? durumda.
?
Meyvaları da 10-15 yıl sonra alınmaya ba?lanacak.
?
YENİ SİSTEME
HAZIRLIKLI OLALIM
?
Hüseyin ?elik?in çizdi?i tablo ba?langıç olsa dahi, yine de ümit kapılarını açıyor.
?
2005-2006 e?itim yılında, bakın ne gibi yeniliklerle kar?ıla?aca?ız:
?
- Mekanlar yeniden düzenleniyorlar. ?ocuklarımızın askeri kı?laya benzeyen yerlerde de?il, daha sıcak, daha tenha ve engellilere yardımcı mekanlarda okumalarına öncelik verilecek.
- ??retmen? ve ö?renciler bilgisayar ve internet ba?lantısına kavu?turuluyorlar.
- Tarih, Edebiyat, Co?rafya, Matematik, Fen derslerinde müfredat yeniden yazılıyor.
- Ezbercilik yerine, dü?ünmeye zorlama, ö?retmenin de?il ö?rencinin egemen oldu?u bir yönteme geçiliyor.
- Orta okul?dan itibaren ö?rencinin sosyal zekası, e?ilimleri saptanacak ve mesleki yönlendirmeye gidilecek.
?
E?İTİMDE A?IR
AYAR YAPILIYOR
?
Türkiye, 2000?li yıllarda ayakta kalmak istiyorsa bu de?i?imi gerçekle?tirmek zorunda. ?stelik kimse kalkıp gizli gündem arayı?ına girmemeli. Yapılmakta olan, Cumhuriyetin temel ilkelerinin de?i?tirilmesi de?il. En basitinden, E?itimde ?a?ır bir ayar yapılıyor.?
?
İlk defa bu yıl bütçede en büyük arttırım payı Milli E?itime verildi. ?nümüzdeki yıllarda bu oranların daha da artması gerekiyor.
?
Beni en çok ne ?a?ırttı biliyor musunuz?
?
Böylesine önemli bir? reform hareketinin? kamuoyunda yeterince yankı bulmaması. Sanki rutin, normal bir?eyler yapılıyormu? gibi bir hava esiyor.
?
Beyefendiler, hanımefendiler ilgilenin, çocuklarımızın gelece?i söz konusu. Kuzuların sessizli?inden kendinizi kurtarın...
Bu yazılara cnnturk.com'dan da eri?ebilirsiniz.
|